Plan zaštite od udesa
Plan, saglasno Zakonu o vanrednim situacijama, obuhvata:
1) organizaciju i postupke obaveštavanja, aktiviranja organa i struktura za reagovanje u slučaju udesa, procenu nastale situacije i donošenje odluka;
2) mere za smanjenje rizika za zaposlene na rizičnim radnim mestima zahvaćenim udesom;
3) organizaciju za rano upozorenje i obaveštavanje o udesu nadležnih organa Republike i jedinica lokalne samouprave i, preko njih, stanovništva, kao i sopstvene mere pružanja pomoći pri sprovođenju planova zaštite po kojima postupaju ti organi;
4) organizaciju rada organa i zaposlenih u sprovođenju mera zaštite i spasavanja ljudi i zaštiti životne sredine u slučaju udesa;
5) organizaciju informisanja javnosti;
6) organizaciju nastavka rada i oporavka od udesa.
Struktura Plana zaštite od udesa
Struktura Plana zaštite od udesa je sledeća:
1) procena opasnosti;
2) mere odgovora na udes;
(1) aktiviranje organa i struktura za reagovanje u slučaju udesa,
(2) mere zaštite i spasavanja,
(3) mere otklanjanja posledica udesa;
3) informisanje javnosti.
Sastavni delovi Plana zaštite od udesa su: grafički deo plana, prateća dokumenta i evidencija o udesima.
Procena opasnosti
Procena opasnosti izrađuje se radi sagledavanja ugroženosti života, zdravlja ljudi i povredivosti objekata i životne sredine.
Od posledica udesa izazvanim aktivnostima sa opasnim materijama i sa aspekta terorističkih aktivnosti, i sadrži:
1) opšte podatke o privrednom društvu i drugom pravnom licu;
2) identifikaciju opasnosti;
3) mere prevencije;
4) snage i sredstva.
Prikaz mogućeg razvoja događaja
Prikaz mogućeg razvoja događaja – scenarija udesa obuhvata sagledavanje nastanka udesa na osnovu podataka dobijenih u postupku identifikacije.
U Planu zaštite od udesa obrađuje se scenario najgoreg mogućeg udesa koji može imati najveće posledice po ljude i životnu sredinu.
Analiza povredivosti
Analiza povredivosti obuhvata identifikaciju povredivih objekata unutar lokacije postrojenja – objekta.
Broj radnika u objektu – postrojenju, odnosno kompleksu, izvan lokacije kompleksa povredivih objekata (vrtići, škole, bolnice, stambeni objekti, sportske dvorane – tereni i dr.).
Van lokacije postrojenja – objekata (na udaljenosti od 1000m).
Broj ljudi izvan objekta – postrojenja, odnosno kompleksa, prirodne vrednosti okruženja (zaštićena prirodna dobra i resurse, materijalna i kulturna dobra).
Dobijeni podaci iz stava 1. Ovog člana unose se u karte odgovarajućih razmera i prikazuju vidljivim znacima koji u legendi imaju jasno objašnjenje.
Nivoi udesa
Na osnovu scenarija udesa i analize povredivosti, udes se izražava u pet nivoa: I, II, III, IV i V nivo udesa.
Mere prevencije
Mere prevencije utvrđuju se u postupku procene opasnosti od udesa.
Preduzimaju se radi sprečavanja nastanka udesa ili smanjenja verovatnoće nastanka udesa, s ciljem umanjenja posledica nastalog udesa.
Snage i sredstva
Snage i sredstva obuhvataju: raspoložive ljudske resurse (struktura, opremljenost i obučenost) i raspoložive materijalne resurse za zaštitu i spasavanje (vrsta, količina, ispravnost i dr.).
Procenom snaga i sredstava sagledavaju se potrebe i kapaciteti za umanjenje i otklanjanje posledica udesa.
Mere odgovora na udes
Mere odgovora na udes preduzimaju se radi planiranja i sprovođenja mera.
Radnji i postupaka privrednog društva i drugog pravnog lica radi reagovanja na udes.
Mere odgovora na udes obuhvataju:
1) aktiviranje organa, struktura i snaga za reagovanje u slučaju udesa;
2) mere zaštite i spasavanja;
3) mere otklanjanja posledica udesa.
Aktiviranje organa i struktura za reagovanje
Aktiviranje organa, struktura i snaga za reagovanje u slučaju udesa obuhvata procenu nastale opasnosti.
Aktiviranje ljudskih resursa, način izveštavanja, odgovorna lica, rokove izvršenja i upotrebu materijalnih sredstava.
Mere zaštite i spasavanja i mere otklanjanja posledica od udesa
Merama zaštite i spasavanja i merama otklanjanja posledica udesa, definišu se: organizacija rukovođenja, sprovođenje mera zaštite i spasavanja, bezbednosne mere, organizacija saobraćajnog obezbeđenja, zaštita objekata.
Kritične infrastrukture, način izveštavanja, saniranje prostora.
Stvaranje uslova za normalizaciju rada i života, obnavljanje životne sredine, praćenje postudesne situacije, odgovorna lica i rokovi izvršenja.
Informisanje javnosti
Informisanje javnosti obuhvata način i postupke upoznavanja sa vrstom nastale opasnosti, sistemom upravljanja vanrednom situacijom i merama zaštite i spasavanja od posledica udesa.
Usklađivanje planova
Planovi zaštite od udesa privrednog društva i drugog pravnog lica, su saglasno zakonu koji uređuje vanredne situacije.
Usklađuju se sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama nadležnih organa jedinica lokalne samouprave, organa autonomne pokrajine i organa Republike Srbije.
Izrada i overa plana zaštite od udesa
Plan zaštite od udesa je dokument koji privredno društvo i drugo pravno lice izrađuje, potpisuje i overava pečatom u dva štampana primerka i jedan primerak u elektronskoj formi.
Plan zaštite od udesa potrebno je da bude potpisan i overen i od strane drugog pravnog lica ili privrednog društva koje je izradilo taj dokument.